Pages Navigation Menu

Elisabeths blogg

Trappstegsandning

SkräddarställningSitt med benen i kors eller långt fram på en stol. Känn att du sitter rak, aktiv men ändå avslappnad. Axlarna slappnar av, käken slappnar av. Du blundar och låter händerna ligga så att det känns bekvämt eller håller dem i guyan mudra, tumme mot pekfinger.

Tänk dig en liten trappa med fyra steg. Du andas in fyra steg upp, andas ut fyra steg ner. Ge dig tid. Du bestämmer hur långsamt du vill gå i trappan, och det är alltid samma trappa upp som ner. Nästa trappa kan ha längre steg, men har du valt en trappa ”upp” så tar du samma trappa ”ner” innan du byter trappa. Det är vanligt att trappan blir längre och längre. Tillåt förändringen i andningen om du känner att det är så andningen vill göra, att den vill sakta ner sig.

Kommer det mycket tankar kan det vara skönt med ett fokus, en koncentrationsteknik som t ex ett mantra. Prova att tänka SA-TA-NA-MA kopplat till dina fyra andetag in och samma sak på dina fyra andetag ut.

Fortsätt i 10 minuter.

Avsluta med att ta ett djupt andetag in. Känn att du fyller på med allt du behöver, håll en stund. Andas ut och slappna av. Sitt i stillhet en stund innan du mjukt tar dig in i vardagen igen.

Det här är en meditation som reducerar stress och ger bättre syresättning.